Cuba,  Midden-Amerika

Op reis naar Cuba! Reisverslag deel 1: Havana

Havana was vorig jaar (maart 2018) het startpunt van onze 3-weekse groepsreis door heel Cuba met Shoestring. 4 nachten sliepen we in een hotel vlakbij de Malecon. Havana is echt een prachtige stad met veel mooie gekleurde maar ook erg vervallen gebouwen. Tevens zie je overal oldtimers rijden! Dit begint al op weg van het vliegveld naar het centrum. Ik vertel je graag meer over de route door Cuba van west naar oost! Hierbij deel 1 van het blog.

Dag 1. Na een goede vlucht kwam ik aan op het vliegveld van Havana!!! Bij aankomst moesten we eerst in de rij gaan staan voor een stempel in het paspoort en je visum overhandigen. Daarna konden we de koffers ophalen. Al op het vliegveld van Schiphol had ik kennis gemaakt met Marlies en Farida. Maar bij het wachten op de koffers kwamen we al gauw een paar mensen tegen die ook bij onze groep hoorde. De rest zagen we in de bus. Het bleek een heel gezellige groep te zijn! Totaal waren we met 10 mensen. Het wachten op de koffers duurde ontzettend lang en ging op Cubaanse tempo. De band stond elke keer stil wegens stroomstoring of iets dergelijks.

Op een gegeven moment besloten ze maar om de koffers uit het gat te gooien op de band 🙂  Nadat iedereen z’n koffer had op weg naar de uitgang waar we onze lokale reis leider ontmoetten. Daarna konden we euro’s gaan wisselen of geld pinnen. Allebei de keuzes duurden super lang maar dat wist ik van te voren.  Daarna op naar de bus en vertrokken naar Havana centrum! We sliepen in Hotel Vedado. Snel daarna met bijna de hele groep cocktails gedronken op een terrasje op de Malecon! Hierbij m’n 1e Cubaanse mojito gedronken. Bah.. wat is dat vies zeg haha. Ik houd het de rest van de vakantie dus lekker bij de Pina Coladas 🙂

Dag 2. Nu 1 nachtje in hotel Vedado geslapen. Het is vlakbij de Malecon maar wel heel erg simpel zeg maar… Ik ben blij want ik ben in Cuba!!!! We hebben vandaag 2 uur lang met oldtimers gereden! Ik zat in een prachtige knalroze oldtimer. Hierbij zijn we onder andere naar het Revolutie plein, het John Lennon park en langs het Capitolio gereden. Dit is echt een enorme aanrader want op deze manier zie je echt heel veel van Havana.’s Avonds zijn we met z’n 3en met de taxi naar het oude centrum gereden.

Hier hebben we heerlijk gegeten bij Esto no es un café in een sfeervol zijstraatje met diverse restaurantjes bij Plaza de La Catedral. Dit restaurant krijgt zeer goede recensies op TripAdvisor. Ook al een aanrader dus! Daarna zijn we nog terecht gekomen bij El Patio Amarillo met live muziek. Helaas kwamen we te laat aan want de muziek stopte vrij snel al. Volgende keer beter.. Daarna op een avontuurlijke manier met een taxi die bijna uit elkaar viel terug naar het hotel 🙂

Dag 3. Het was de dag van de geboekte salsa les! We werden rond 2 uur naar de dansschool gebracht. Daarvoor hebben we het even rustig aangedaan door op zoek te gaan naar flessen (goedkopere) water en een pinautomaat. Onze zoektocht naar een pinautomaat bracht ons bij Hotel Nacional. Een gigantisch groot hotel met o.a. een mooie tuin. Daar hebben we even een drankje gedaan voordat we terug gingen naar ons hotel.

Daarna kwam onze gids Nurys ons 3tjes ophalen voor de salsa les. Het eerste uur hadden we basis les  terug naar de basics waar heel erg op de details werd gelet hoe je je heupen moet bewegen en meer handige tips. De lerares was echt heel goed. Het tweede uur kwamen er 2 Cubaanse jongens ons vergezellen. Helaas waren dit geen heel ervaren dansers. Dat was wel waar ik een beetje op gehoopt had. Het waren waarschijnlijk studenten die zelf ook nog les kregen. Het bleef allemaal heel erg basic. Later in Trinidad kunnen we nogmaals salsales krijgen als we willen. Hopelijk worden ik en m’n reisgenootje Marlies (zij danst ook salsa in NL) dan wel begeleid door goede dansers.

’s Avonds werd de hele groep opgehaald door onze reisleider om uit eten te gaan bij een paladar aan de andere kant van het water maar eerst hadden we nog een fotostop. Terwijl de rest aan het genieten waren van het uitzicht was ik alweer terug gelopen want had een prachtige rode oldtimer gespot.

De eigenaar zag dat ik diverse foto’s gemaakt had dus hij vroeg me om de camera en hij maakte er nog eens een fotoserie bij  Monique voor de auto, Monique naast de auto en Monique in de auto 🙂 Daarna hebben we met de groep een heel gezellige avond gehad met lekker eten en live muziek in het restaurant. Toen we weer terug bij het hotel waren nog met een klein groepje naar een ander tentje gegaan met leuke live band vlakbij het hotel. Super gezellig maar deze avond totaal iets te veel cocktails gedronken 🙂

Dag 4. Deze dag begon zeer relaxed met een heel stuk wandelen over de Malecon. Hierbij leuke foto’s gemaakt en genoten van het uitzicht over zee en alle mooie oldtimers die voorbij reden. Ook nog wat souvenirs gekocht bij een klein marktje waar we toevallig langs liepen en water gekocht want in het hotel was het echt een stuk duurder. Nog een stuk gelopen in een woonwijk achter de Malecon toen we vlakbij Hotel Nacional een peso bonnenwinkeltje tegenkwamen. Zo nieuwsgierig als ik was liep ik er naartoe en vroeg of ik een paar foto’s mocht maken. Die jongen begon helemaal enthousiast te vertellen wat je allemaal kon kopen (suiker, bonen etc.) met de bonnen en liet ook een bonnenboekje zien. Na zijn uitleg en na het maken van nog een paar foto’s gingen we weer verder. Bizar idee dat het allemaal op deze manier gaat… Heeft ook wel weer zijn charme maar voor de mensen die daar wonen hoop ik dat het leven allemaal beter wordt.

Daarna even gaan relaxen in het hotel om in de middag met z’n 3’en richting het centrum te gaan. We hadden een mooie taxi geregeld; onze reisleider Nurys ging met haar man toch die kant op richting het kantoor van Shoestring dus werden we met z’n 3’en achterin het gele mini autootje gepropt. Daar aangekomen hebben we een mooie wandeling gemaakt langs o.a. het Capitolio en leuke straatjes in de buurt.

Neem tijdens je wandeling zeker een korte pauze binnen bij Café Bohemia! Je zit hier in een gezellig binnenplaatsje gelegen aan het mooie plein Plaza Vieja. Ze verkopen hier onder andere heerlijke verse sapjes, panini broodjes etc.

Verder liepen we nog o.a. langs een slagerij met het vlees in de volle zon wat daar gewoon te koop lag. Echt bizar zeg! Na een flinke wandeling, heeeeeel veel foto’s en nog een cocktail pauze verder kwamen we uiteindelijk uit bij restaurant El Chanchullero. Hier afgesproken met Jasper ook van onze groepsreis en hebben toen heerlijk gegeten. Dit hippe tentje (waar er altijd wel een rij staat om naar binnen te kunnen) met dakterras ligt aan een wifi plein waar het helemaal vol zat met mensen die op hun mobiel aan het staren waren 🙂

Na het etentje een taxi aangehouden die ons weer terug bracht naar ons hotel om in de lobby nog even een wifi kraskaartje te gebruiken alvorens we gingen slapen (en ik nog m’n koffer moest inpakken)

Dit was deel 1 van mijn rondreis in Cuba. Hierna vervolgt de reis zich naar Vinales waar we 2 nachten hebben geslapen. Wordt dus vervolgd!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *