Cuba,  Midden-Amerika

Reisverslag Cuba deel 3: Vinales richting Cienfuegos

In mijn vorige blog heb je kunnen lezen hoe mijn reis verder ging vanuit Havana naar Vinales. In deze blog neem ik jullie mee naar het deel van de reis waarbij ik vanuit Vinales richting Cienfuegos ben gereden met de groepsreis van Shoestring. Het was gelukkig een kleine groep; namelijk totaal 10 personen. En dat is echt super fijn!

Dag 7 begon met een heerlijk ontbijtje om 7 uur  ’s morgens bij onze casa particular in Vinales. (Dat is voor mij dus echt enorm vroeg 😂) Ze proberen er echt iets van te maken met heerlijke verse sapjes, fruit, wat brood, koffie en nog wat zoetigheid. Hierdoor staat de tafel elke keer helemaal vol. Nadat we uitgegeten waren even snel gedag gezegd en toen richting de bus gelopen.

Vanuit Vinales was de eerste stop om onze benen even te strekken bij een sigarenfabriek. Heel bijzonder om dit te mogen aanschouwen! Er waren 12 rijen met 2 a 3 en soms 4 medewerkers per rij die daar handmatig sigaren aan het rollen waren. Helemaal achterin de rij zat een vrouw de sigaren netjes te maken en te sluiten. Ook waren er nog 2 mensen bezig met het controleren van de sigaren door ze in een soort machine te leggen. In een andere ruimte waren medewerkers bezig met de sigaren doosjes en met stickers plakken op de sigaren. We mochten hier helaas geen foto’s maken dus heb maar even voor het idee een foto gemaakt van het bord en bij de ingang 😄

Bij de volgende stop onderweg konden we een klein likeur fabriekje bezoeken. Alleen op dat moment werd er helemaal niets gedaan. Pauze ofzo 😄 Het likeur fabriekje werd ik dus niet echt heel vrolijk van. Waar ik wel vrolijk van werd was het straatje waar de fabriek lag! Zo kleurrijk met al die oldtimers die af en aan reden!

Na een poosje rijden was het alweer tijd voor de lunch bij een wegrestaurant waar we zelf een broodje konden laten samenstellen of mochten kiezen voor het buffet. De meeste wilden gewoon een broodje en dit smaakte zeer goed! Ik heb daar ook 2 leuke Cuba armbandjes gekocht.

Bij de volgende pauze waren we bij de historische Varkensbaai aangekomen en konden we in het natuurlijke zwembad “cueva de los peces” zwemmen of in de zee op een paar minuten loopafstand. Eerst even helemaal in m’n uppie gerelaxt bij het natuurlijke zwembad (totdat er weer een nieuwe tourbus kwam en mensen uit liet stappen.. 😏) daarna toch maar lekker de prachtige blauwe zee ingegaan. Helaas had ik m’n snorkel setje in m’n koffer laten zitten.. Ik kon gelukkig wel waterschoenen lenen aangezien het niet zo fijn lopen is met al die kiezels en scherpe rotsen. En ja hoor.. In het water haalde ik mezelf  toch nog flink open aan de rotsen 😄

Daarna weer op weg waarna we iets verderop een korte koffie/plaspauze hadden bij Playa Giron en ook daar weer prachtige auto’s (en kittens) 😍 Let ook vooral even op de ventilator op het dashboard van de auto hieronder  😄

Uiteindelijk kwamen we aan in de wijk Punta Gorda in Cienfuegos bij het fijne 5 sterren hotel Cienfuegos. Ik had een mooie kamer met uitzicht op het zwembad en de baai! Echt vakantiegevoel met een zwembad en de zee voor je neus en een heleboel palmbomen voor helaas maar 1 nachtje omdat we op doorreis waren richting Trinidad 😄

Na even te hebben opgefrist en genoten van het uitzicht en tig duizend foto’s te hebben gemaakt van o.a. de zonsondergang vanaf m’n balkon, ’s avonds diner met de groep gehad en voor het eerst kreeft gegeten. Dat was erg lekker!

Dag 8.

Wakker worden in mijn luxe hotel kamer en ontbijt met uitzicht op zee! Na het ontbijt nog even een rondje gelopen over het terrein van het hotel met prachtige uitzichten over zee en vlak daarna was het uitchecken omdat we een paar uurtjes in het centrum van Cienfuegos gingen rondwandelen en daarna meteen door zouden rijden richting Trinidad. Zie hieronder de foto’s bij het hotel.

Eenmaal aangekomen in Cienfuegos kwamen we in een mooi stadje terecht met prachtige gebouwen! Nog helemaal niet zoveel toeristen te vinden en met een relaxte sfeer dus dat is altijd fijn. Ook wonen er veel studenten en wordt de stad ook wel de parel van het zuiden genoemd! Cienfuegos is trouwens ook de enige stad in Cuba met een Frans-koloniale geschiedenis en daarnaast staat Cienfuegos op de Werelderfgoedlijst van Unesco 👍🏻
We hebben daar met z’n drietjes een leuk rondje gelopen en ik heb ook nog een mooi fotolijstje voor mezelf en een souvenirtje voor mama gekocht. Wij hebben (volgens mij)
2 uurtjes  in de binnenstad zelf rondgelopen en had het eigenlijk iets meer nog willen bezichtigen op m’n gemakje. Het was best wel nog haasten. Was dus voor mij te kort!

Daarna weer de bus in en een kijkje genomen bij het verderop gelegen mooie Palacio de Valle. Een zeer kleurrijk gebouw. Hier kregen we ook even vrije tijd. Ik ben niet naar binnen gegaan. Ik zag verderop de zee met iets wat op een boulevard leek. Dus ben die kant op gelopen waar inderdaad een soort boulevard was met zeer kleurrijke gebouwen en weer die auto’s hé…! Ik blijf er foto’s van maken!

En toen weer door voor een kleine lunch naar Restaurante Marinero. Een leuke plek bij de haven waar ze op dat moment net live muziek hadden. Hier vlakbij was er zelfs een mini kermis(je) dus even gekeken bij de Cubaanse botsauto’s haha 🙂

Bus weer in 😄 en na een tijdje rijden weer een koffie en plaspauze gehad bij een snackbar met mooi uitzicht op een brug en het mini strandje “Playa Yaguanabo”. Als je hier de hoek omloopt zie je onderstaande schattige houten hutjes! Daarna de bus weer in waarna we vervolgens langs het nationale park “Topes de Collantes” reden.

En ja hoor…. Toen kwam het moment waarvoor ik oorspronkelijk graag naar Cuba wilde.. We kwamen uiteindelijk aan in Trinidad om daar 3 nachten te verblijven! Maar dat bewaar ik voor een ander blogpost 😄

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *