Mexico,  Midden-Amerika,  Wereldreis

Wereldreis blog week 4; Chocolade, Cenotes en kittens

Alweer de 4e week dat ik op reis ben! Wat gaat de tijd snel! Deze week is zo snel voorbij gegaan. Lees gauw snel verder hoe het gaat met herstellen en wat ik toch nog heb kunnen doen!

Maandag 11 januari

Vandaag was de eerste dag van bijna een week vol met regen. Bah.. Toch moest die airco vannacht weer hard aan van m’n kamergenootje Kate terwijl het niet eens bloedje heet is of zo. Ik heb blijkbaar weer op de tocht gelegen en begon alweer verkouden te worden. Moest steeds hoesten. Ik vertelde dit tegen Gabi en Luis dat ik voor de 2e keer in 2 weken tijd weer verkoudheidsklachten had. (1 week was het weggeweest). Dat de airco aanmoest van Kate terwijl het niet eens nodig is.. Gabi en Luis bespraken iets in het Spaans waar ik bij zat en toen fluisterde Gabi in m’n oor “je krijgt je eigen privékamer!” Dan kan je die airco lekker uitzetten en heb je er ‘s nachts geen last van. Nou dat vond ik echt super lief! Kort daarna was de kamer schoongemaakt en kon ik verhuizen naar m’n eigen kamer!
Het eerste wat toen gebeurde was echt heel dom. Ik was naar de badkamer geweest en toen ik die verliet was ik even het afstapje vergeten! Oef.. Ik kwam wederom hard neer op m’n slechte enkel.. Monique!! Ik heb echt slechte karma ofzo…
In de middag nam ik afscheid van Kat en Diamond en ben ik wezen chillen op bed. Nog eventjes video gebeld met mijn moeder. Het regende echt keihard op dat moment. Er waren geen leuke mensen meer in het hostel waarmee het klikte maar in de avond zat het toch weer vol met leuke mensen. Zo snel gaat dat haha. Wederom ben ik in het hostel gebleven met eten en heb met een paar jongens taco’s laten bestellen door Luis. Dit is al de 4e keer dat ik taco’s eet van taqueria Mr. Taco 😄
Dit keer probeerde ik wat nieuws, namelijk taco’s gringa. Heerlijk!
Nog een hele tijd in de keuken gezeten en gekletst met de nieuwe jongens. 1 uit Alaska en een jongen uit Turkije. Benito de kat durfde voor het eerst op m’n schoot te komen liggen.

Dinsdag 12 januari

Vandaag weer een super goed Mexicaans ontbijtje. Tevens heeft het weer de hele dag hard geregend. Bah.. Kort na het ontbijt kwam Luis naar me toe. Hij had een probleem.. En of ik hem daarbij wilde helpen.. Ik had net 1 nacht in de privé kamer geslapen maar omdat Gabi was vergeten de kamer te blokkeren op de boekings websites was die weer geboekt voor 2 nachten.. Of ik weer terug kon naar de slaapzaal 🤣 Dus ik ben die ochtend weer terug verhuisd. Nu naar de slaapzaal tegenover m’n privé kamer. Alles weer ingeruimd in de grote locker en m’n spulletjes geordend. Dit is alweer de 3e kamer waar ik heb geslapen in dit hostel haha.
Ik ben in de middag gaan chillen op m’n bed. Heb toen ook nog de persconferentie in NL gekeken (nou daar word je ook enorm depri door zeg jeetje…) toen even later Alex (zoon van de eigenaren) aanklopte op de deur.
Hij had soep bij zich wat zijn moeder voor me had klaargemaakt. Dit was super lekker zeg! Albondigas Yucatan style. Erg lekker!

Eindelijk was het een stuk minder hard gaan regenen dus ik besloot naar buiten te gaan. Ik kreeg een paraplu van Alex en ben naar het centrale plein gelopen. Aan dit plein heb je namelijk het Chocolade museum van Valladolid! Perfect met dit weer natuurlijk. Er waren meerdere kamers met poppen/beelden waarbij er een verhaal werd verteld via de speakers. Over de geschiedenis van chocolade in Mexico en hoe het gemaakt wordt etc. Was wel grappig. In een half uurtje ben je er wel doorheen. Normaal word er nog een chocolade demonstratie gegeven achteraf maar ik denk dat dit door Corona momenteel niet wordt gedaan. Die deur zat dicht helaas..
Nadat ik bij de uitgang kwam kwam je in een winkeltje terecht met heeeeel veel chocolade. Van repen tot bonbons tot zelfs zeepblokken van chocolade. Ik kocht 2 repen. Best wel prijzig. Normaal zou ik dit niet kopen denk ik. Maar er komen momenteel zo weinig bezoekers op af. Ik was er helemaal alleen.
Wat ben ik toch weer goed voor de wereld! 🤪
Toen ik het winkeltje uitliep naar buiten was het eindelijk droog met een klein zonnetje! Jeeej! Daarom heb ik nog een rondje over het plein gelopen waar alle straatverkopers druk bezig waren met het verkopen van churros en marquesita’s. Daarna ben ik terug naar het hostel gelopen en daar gebleven. Lekker een bak met kamille thee gedronken toen het weer flink begon te regenen. Verder in het hostel gebleven. Lekker serie’tje kijken. Volgens mij heb ik het diner geskipt want zat nog vol van de chocolade en had geen zin om weer eten te bestellen of naar buiten te gaan 😄 ik word flink volgepropt hier dus een keer overslaan is niet zo erg volgens mij.

Woensdag 13 januari

Vandaag ben ik er lekker op uit gegaan! Ik ben met de taxi naar een cenote gegaan, genaamd Cenote San Lorenzo Oxman. Ongeveer op 20 minuten rij afstand van Valladolid. Op het moment dat ik m’n spullen aan het inpakken was scheen eindelijk weer de zon super fel. Maar toen ik eenmaal in die taxi zat begon het steeds bewolkter te worden. Aangekomen bij de cenote was het wolkendek helemaal dicht met donkere wolken.
Ik had een hele vriendelijke taxichauffeur die me heeft geholpen met naar beneden lopen van de vele trappen naar de cenote. Want het lopen ging wel een stuk beter maar het is wel erg lastig nog. Ook deze cenote was super mooi. Ik denk dat als de zon had geschenen het nog een stuk mooier was geweest doordat het water dan nog blauwer oplicht. Ik ben gaan snorkelen tussen de honderden vissen! Allemaal meervallen. Ook was er een touw waarmee je kon slingeren en in het water kon laten vallen maar dat heb ik nog maar even overgeslagen ivm m’n zwakke enkel. Op een gegeven moment was iedereen weg en was ik daar helemaal alleen aan het snorkelen terwijl het flink aan het regenen was. Wat een magisch gevoel!

Ik had de chauffeur extra betaald zodat hij op me zou blijven wachten. Maar goed ook want de cenote was helemaal verlaten. Geen enkele taxi te zien op het moment dat we weer terug gingen. De chauffeur heeft me beneden in de cenote zelfs nog opgehaald om me weer te helpen naar boven te lopen. Dat ging een stuk makkelijker gelukkig. Toen we weer buiten kwamen regende het keihard. Hij heeft de taxi uiteindelijk helemaal naar de ingang gereden en ik kon zo instappen met badpak, handdoek en de pareo nog om me heengeslagen 🤣

Cenote San Lorenzo Oxman
In dit huisje ga je 73 trappen naar beneden richting cenote 🙂

Toen we weer aankwamen in Valladolid was het zo goed als gestopt met regenen maar alle straten waren ondergelopen! Die kunnen de vele regen blijkbaar niet aan. Ik kwam weer binnen in het hostel en leerde daar een vriendelijke jongen kennen (zijn naam Deepak) die net was aangekomen. We zijn meteen weggegaan om iets te gaan lunchen. Hij had ook nog niet gegeten dus we zijn naar een soort foodhall gegaan. Gezellig gekletst en geluncht. Daarna terug naar hostel en in de tuin van het hostel verder gekletst. Leuk als het meteen zo klikt met iemand. Hij ontdekte alle fotografie instellingen op mijn telefoon en is helemaal losgegaan met foto’s maken 😄

In de avond zijn we naar een vegetarisch restaurant gelopen in de buurt bij het hostel want Deepak is vegetarisch. Daar hebben we heerlijk gegeten. Maar het nagerecht was magisch! We zijn nog erg lang in het restaurant blijven hangen want op een gegeven moment was ik Deepak Nederlands aan het leren haha. Zo grappig hoe snel iemand dat oppakt. Uiteindelijk voor € 11,15 inclusief fooi een voorgerecht (samen gedeeld), een hoofdgerecht en een nagerecht (helemaal voor mij alleen 😋) gehad en een super leuke avond!

Donderdag 14 januari

Vandaag begon de dag erg bewolkt en grijs. Vandaag heb ik er een rustdagje van gemaakt. Mn enkel is nog steeds erg dik alhoewel de pijn steeds minder wordt. Ik heb dus veel in de hangmat gelegen en op bed. Het bleef gelukkig droog vandaag. In de avond ben ik er weer eventjes op uit gegaan en ben opnieuw naar het restaurant Las Campanas gestrompeld met mijn Walker laars. Hier speelde een gitarist en heb ik iets nieuws gekozen van de kaart namelijk pollo a la plancha met plain tortilla’s om deze te vullen met de kip en sausjes etc. Was weer heerlijk! Ook heb ik mijn 1e cocktail van deze wereldreis besteld. Natuurlijk een Piña Colada! Daarna weer lekker teruggegaan naar het hostel. Hier kreeg ik nog bezoek van een heel klein baby beestje. Volgens mij een gecko?

Vrijdag 15 januari

Ook vandaag heb ik er een rustdag van gemaakt. Heb heerlijk een hele tijd in de hangmat gehangen terwijl ik bezig was met het typen van m’n 3e weekverslag. Ook de foto’s uploaden was weer een grote uitdaging. Daarom heeft het ook weer zo lang geduurd. ‘s Middags kwam Alex aangelopen met een tas op z’n buik. Hierin zat een te schattig baby kitten! Instant verliefd natuurlijk 😻
In de avond kreeg ik opnieuw een traktatie. Namelijk een flink gevulde kom met groentensoep. Later op de avond heb ik daarbij nog 2 taco’s pastor gekregen. Zooo lekkker! Het was dus weer een heel goedkoop dagje vandaag 😄

Zaterdag 16 januari

Vandaag wederom in het hostel gebleven om mijn enkel zo veel mogelijk rust te geven. Mn enkel blijft gezwollen. Pijn is zo goed als helemaal weg. Eindelijk was het weer super zonnig en warm tijdens het ontbijt. Ik kreeg een lekker sapje en fruit en een soort scrambled eggs. Heerlijk.
Benito de iets oudere kat (bijna 1 jaar) heeft zijn ontbijt blijkbaar uit de vijver gevist. 2 vissen zijn kassiewijlen 🤣

Na het ontbijt nog de hele tijd geklets met Gabi en Luis (de eigenaren) over de corona crisis. Ze moesten 7 maanden dicht en zij krijgen geen geld van de overheid. Dus geen inkomen. Hun spaargeld is er doorheen gejast. Daarvan moeten ze Alex te eten geven die gratis in huis woont, want hij werkt ook (gratis) in het hostel. Ze hebben nog een andere zoon thuis wonen, die is tandarts. De tandarts ruimte zit ook aan het hostel vast. (via een deur achter de receptie) Hij mocht ook zijn werk niet uitvoeren. Daarna nog een rondleiding gehad in de tuin van Gabi en Luis. Ze hebben veel fruitbomen en groente en kruiden. Op dit moment groeit er alleen weinig. Wel kun je de papaya’s goed zien groeien.

’s Middags kwam Alex weer terug met de schattige kittten. Hij past een maandje op deze kitten. Ik heb dus een hele tijd met “Jami” zitten kroelen en spelen. ‘s Avonds kreeg ik een groot stuk hartige taart en besloot dit maar meteen als avondeten te zien. Dan hoefde ik er niet meer op uit.
Het begon flink druk te worden in het hostel. Een grote groep jongens sliepen 2 nachtjes in het hostel en die hielden wel van een feestje ‘s avonds in de tuin met veel mensen die niet eens in dit hostel slapen 😄. Ik had niet zoveel zin om erbij te zitten. Dus ik ben lekker in mijn kamer gaan chillen met een Netflix serie. Ik heb nog steeds pech want dit keer wilde ik het toilet doorspoelen en de knop werd opeens lam. Dus er gebeurde niets..
ik dus in m’n pyjama naar Luis zijn huis gelopen haha. Hij is met me meegelopen en heeft een tijdelijke oplossing bedacht. Hij haalde de kap van de stortbak en heeft een draadje vastgemaakt terwijl ik de zaklantaarn op m’n mobiel vasthield om licht bij te schijnen. Nu kon ik toch doortrekken door voorzichtig aan het touwtje te trekken 😄.
Het was maar de vraag hoe lang dat ging houden maar ik kon in ieder geval weer doortrekken. Het was zaterdagavond dus grote kans dat de loodgieter die Luis al had geappt niet zou kunnen komen morgen op zondag.

Ik ben weer verder gegaan met mijn serie totdat ik steeds meer last kreeg van m’n arm. Echt een soort zenuw pijn. Wat een irritant pijnlijk gevoel zeg! Niet normaal meer. Ik kon me op een gegeven moment niet meer concentreren zelfs nadat ik 2 paracetamol had genomen en ben gaan slapen. Dat was ook een moeilijke opgave. Het duurde heel lang voordat ik in slaap viel. Slechte karma heb ik volgens mij 🤣 Gaat lekker hier…

Zondag 17 januari

Vandaag begon de dag weer super zonnig en heb lekker buiten aan de picknick tafel ontbeten. Ik kreeg een flink gevulde soep als ontbijt met daarbij 2 Salbutes. Toch gek om om 9 uur ’s morgens een warme soep te eten haha.

Daarna ben ik lekker in de hangmat gaan liggen en alvast begonnen met dit weekverslag van m’n 4e week alweer. Ik hing er een tijdje totdat het toch weer erg bewolkt en zelfs fris begon te worden.
Ik ben daarom naar binnen gegaan naar de keuken, heb thee gezet en ben daar gezellig gaan zitten terwijl ik aan het kletsen was met Luis en Gabi.
Gabi had nog bladeren voor me voor in de thee. 3 blaadjes moest ik er in doen. 3 minuten erin laten zitten en er dan uit halen. Dit zijn de blaadjes van de Guayabe plant. De vrucht die ik een paar dagen hiervoor ook voor het eerst heb gegeten. Ze geloven hier in Valladolid dat thee van de bladeren van deze vrucht goed is tegen COVID-19. Nou geef dan maar een liter thee 🤣
Ook is dit goed voor je verkoudheid. Aangezien ik nog voor zo’n 5% verkouden ben ivm de airco op de slaapzaal en ik steeds aan de kamille thee zit, is dit een mooie afwisseling. We hebben nog een hele tijd staan kletsen met nog een andere jongen die er ook bij was komen staan. We hebben het vooral over eten gehad haha totdat Gabi mijn appels op de plank zag liggen en zei dat die beter in de koelkast gelegd konden worden. Ik had nog steeds niet gelucht dus ik wilde die appel opeten. Zegt Gabi “ik was de appel wel even voor je af”. Wat ze toen deed was voor mij weer een totaal nieuwe ervaring. Ze pakt die appel en doet er een beetje afwasmiddel op en gaat die appel staan wassen! Ok… Dat is nieuw haha 😂 Maar dat is juist het mooie van reizen, toch? Onder andere om mensen te leren kennen met hun eigen gewoontes en gebruiken.

Eind van de middag zat ik wat te chillen op bed totdat Luis aanklopte dat de loodgieter er was! Jeeeeh! Ze zijn toch nog een hele tijd bezig geweest. Maar uiteindelijk was het weer gemaakt. Wel weer op een provisorische manier 😉
Maar blijkbaar zijn de onderdelen van deze wc niet meer op de markt. Oud ding. Begin van de avond heb ik samen met de hele groep jongens die allemaal weer gingen vertrekken een pizza Calzone besteld. Dit is een gigantische calzone goed gevuld. Ik had er onder andere peperoni en ham in. Heerlijk. Zij wilden dit bestellen om dit op te kunnen eten in de bus die om 18 uur zou vertrekken. Uiteindelijk hebben ze deze allemaal in het hostel opgegeten. De grootte verschilde nog flink per calzone. Mijne was super groot maar er waren ook 2 hele kleine bij. Ik denk dat ze dit expres hebben gedaan zodat alle calzones bij elkaar in 1 mega pizza doos paste, wel zo makkelijk voor de bezorger 😄

Wat later op de avond heb ik nog samen met een jongen uit Australië een film gekeken op Netflix. Een hele bizarre film, namelijk Split. Over iemand die 21 persoonlijkheden heeft waarvan sommige heel gevaarlijk zijn. 1 persoonlijkheid heeft 3 meiden ontvoerd. Is best nog een spannende film. (Voor mij dan, zeker het eind 🤣) De jonge kitten was weer lekker op dreef die avond maar tijdens de film heeft ie bijna de hele tijd op m’n schoot gezeten. Zoooo lief……! Ik wil haar meenemen 😍